Hoe onderzoek je een crypto project?

Velen onderschatten nog steeds de waarde van het (grondig) onderzoeken van cryptocurrencies voordat ze gaan investeren. Het is eigenlijk best raar om je geld ergens in te stoppen zonder dat je daadwerkelijk weet waar je je geld instopt.

Er wordt vaak laks over het onderzoeken gedaan, terwijl de meesten vergeten dat ze investeren in een bedrijf met echte mensen en dat hun harde werk verantwoordelijk is voor het succes van jouw investering.

Het grote verschil met de traditionele aandelenmarkt is dat je geen aandeelhouder bent en dat je ook eigen vermogen bezit van het project waarin je investeert. Dat neemt niet weg dat je de cryptocurrency projecten nog steeds op dezelfde manier moet onderzoeken als wanneer je aandeel zou kopen van een bedrijf.

De volgende stappen zijn slechts een deel van de stappen die je kan nemen om een project onderzoeken.  Zo’n onderzoek kan je een uur tot een paar dagen/weken kosten, afhankelijk van hoe grondig je de informatie wilt analyseren.

Investeer nooit blind je geld in een project die je vriend of iemand anders heeft aanbevolen zonder dat je zelf onderzoek hebt gedaan.

Project uitkiezen

Allereerst kies je een project die je wilt onderzoeken. De beste plek om projecten te vinden is https://coinmarketcap.com/. Deze website bied je de basisinformatie over (bijna) alle cryptocurrencies.

Market Cap

De market cap geeft de huidige waarde aan van het project. In theorie geldt dat hoe groter de marktkapitalisatie, hoe minder ruimte er is om te groeien, maar hoe minder risico er is dat het project mislukt

De market cap wordt berekend door de prijs van de cryptocurrency x de circulating supply. Voorbeeld: Als er 1 miljoen coins in circulatie zijn van 1$ per stuk, dan is de totale market cap $1,000,000.

Volume

De volume geeft aan hoe vaak de cryptocurrency is verhandeld in de afgelopen 24 uur. Een hoge volume geeft aan dat de cryptocurrency actief wordt verhandeld. Als een project een lage volume heeft, dan kan je onderzoeken waardoor dat komt. Een lage volume kan eventueel nadelige gevolgen hebben voor mensen die grote hoeveelheden willen verhandelen.

Supply

De circulating supply geeft aan hoeveel coins/tokens er in omloop zijn.

Chart

Aan de hand van de chart op CoinMarketCap kan je geen technische analyse en/of beslissingen maken. Wel kan je op het eerste gezicht zien in welke fase van de marktcyclus het project zich momenteel bevindt; wat was het hoogste/laagste punt ooit? Zit het momenteel in de groei of daalt het? Deze antwoorden kan je uit de chart halen.

Market (Exchanges)

Hier kijk je of het project wordt verhandeld op respectabele en betrouwbare exchanges zoals Binance, Bittrex of Coinbase. Mocht dat het geval zijn, dan weet je dat de cryptocurrency beschikbaar is voor de algehele crypto community. Als het project alleen op paar kleine exchanges zit, dan kan dat nadelig zijn voor de naamsbekendheid en toegankelijkheid van een project. Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat als een project in de toekomst op een respectabele exchange wordt gelanceerd, dat weer een boost zal geven voor het project zelf.

Website

De officiële website is een goede start om je onderzoek te beginnen, omdat je er vaak eenvoudige introductievideo’s vindt maar daarnaast ook de technische inhoud, Whitepaper en de sociale kanalen van het project

Aan de website kan je ook zien wat de branding is van het project. De branding speelt (helaas) een belangrijke rol speelt in deze nieuwe industrie; hoe presenteert het project zichzelf?

1. Lees de whitepaper (echt waar, lees het)

De whitepaper kan je vergelijken met het businessplan van een bedrijf. Het doel van de whitepaper is om elk stuk van het project te dekken – technisch, commercieel en financieel.

Ondanks dat maar weinig mensen het lezen is het een absolute must. Een goed voorbeeld van een whitepaper is de whitepaper van Binance. Hierin wordt alles duidelijk stap voor stap omschreven.

2. Roadmap

De roadmap is de weergave van de mijlpalen en doelen van het project. Deze is meestal meegenomen in de whitepaper. Je kunt hieraan zien wat een project heeft bereikt, wat het beoogt te bereiken en waar momenteel vooruitgang wordt geboekt.

Het team hoeft niet specifiek bij elke verwachte mijlpaal een datum aan te geven. Er kunnen gaandeweg dingen gebeuren die het project en de mijlpalen kunnen vertragen.

Daarnaast is het ook handig om bij te houden of het project de afgelopen mijlpalen op tijd heeft behaald of niet. Als een project keer op keer z’n deadlines niet haalt, kan dat een rode vlag zijn.

Een voorbeeld van een goede detailleerde roadmap is de roadmap van Lisk. Hier geven ze precies per segment aan wat er nog moet worden gedaan voordat een mijlpaal is bereikt.

3. Het team

Het team is de kern van het project. Het is erg belangrijk om de tijd te nemen en het team achter het project te onderzoeken. Meestal zijn de teams te vinden op de website van het project, zoals bij Lightcurve, het bedrijf dat aan Lisk werk.

Wanneer je een team onderzoekt, wil je naar een aantal verschillende variabelen kijken:

  • Educatie: Wat is hun educatieve achtergrond? Hebben ze aan toonaangevende universiteiten gestudeerd of masterprogramma’s gevolgd? Hebben ze PhD’s/MBA’s? Deze zijn niet altijd nodig, maar het geeft je wel inzicht in hoe goed een team is.
  • Ervaring: Hebben ze voor grote bedrijven gewerkt? Hebben ze al ervaring in de blockchain/cryptocurrency-wereld? Een CEO die voor Fortune 500-bedrijf heeft gewerkt weet hoe hij een bedrijf moet runnen en kan zijn kennis weer gebruiken voor een nieuw bedrijf.
  • Grootte: Is het team groot genoeg om de doelen te behalen?
  • Achtergrond: Als het project gericht is op de financiële systemen, wil je dat sommige teamleden ervaring hebben in de financiële sector (werken voor grote banken, enz.)
  • Developers: Hoeveel betaalde ontwikkelaars zijn er? Hebben ze bounty-programma’s? Werken ze op afstand of op kantoor? Hoeveel programmeertalen kennen ze?
  • Transparantie: Kun je informatie vinden over de teamleden? Meestal is een goed teken hiervan dat ze hun LinkedIn-profiel op de website hebben. Kunnen ze gecontacteerd worden? Deze is niet altijd nodig, er zijn solide projecten met anonieme ontwikkelaars. Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan te weten wie er aan het project werkt.
  • Kantoor: Hebben ze een centrale kantoor, of werken ze op afstand. Een team dat op afstand van elkaar werkt, is in de meeste gevallen minder productief dan als ze samen op een kantoor zitten.

4. De adviseurs

Ontdek wie het project steunt. Zij kunnen een belangrijke rol spelen voor de geloofwaardigheid van het project in het beginstadium. Dit kunnen prominente individuen zijn, maar ook bedrijven of risico investeerders.

5. Download hun wallet en/of probeer hun dienst uit

Zou je in een restaurant investeren zonder daar ooit te hebben gegeten? Natuurlijk niet. Dit is hetzelfde voor de projecten waar je in investeert. Het is heel belangrijk om bekend te raken met hun product/dienst.

Er zijn talloze voorbeelden geweest waarin een project zichzelf promootte als ‘wij zijn beter en sneller dan de Bitcoin’, maar ze vertellen je niet dat het meerdere dagen duurt om alleen al hun wallet te downloaden, of dat de wallet zo moeilijk te gebruiken is dat het lijkt of het alleen bestemd is voor mensen die van de TU Delft komen.

Als je van plan bent in een project te investeren, zorg er dan voor dat je achter hun werkelijke product staat en dat je het aan jezelf zou kunnen verkopen.

6. Wie zijn de concurrenten? Hebben ze de first-mover advantage?

Door de exponentiële toename van de cryptocurrencies is de markt ook extreem competitief geworden. Het is belangrijk om de eerste stappen van deze handleiding goed te snappen om vervolgens erachter te komen wie de concurrent is voor een bepaald project.

Om als voorbeeld te nemen, de protocol-/ platformmarkt raakt erg verzadigd. Dit zijn projecten zoals Ethereum, EOS, QTUM, NEO, Stellar, Cardano, WAVES, LISK, ARK, en ICON.

In dit geval moet je jezelf afvragen wat dit project zichzelf uniek maakt van hun concurrenten. De kans is groot dat ze niet de eerste waren, dus het is belangrijk dat er iets uniek is dat hen een concurrentievoordeel geeft.

7. Token Economics

Deze stap vergeten de meeste mensen weleens, maar Token Economics is waarschijnlijk één van de belangrijkste aspecten om te onderzoeken als je een cryptocurrency gaat kopen. Waarvoor wordt het gebruikt? Waar ontleent het z’n waarde aan?

Je zult versteld staan van de hoeveelheid projecten die geen goede reden van bestaan hebben voor hun token. Een project heeft wellicht een super goed idee, maar als ze geen use case hebben voor hun token, is het in wezen gewoon een manier voor het team om investeringen te ontvangen.

Houd bij het onderzoeken van de Token Economics rekening met het volgende:

  • Token distributie: Dit wordt meestal vrijgegeven vóór de ICO en is te vinden in de whitepaper. Zijn de meerderheid van de tokens beschikbaar voor het publiek of hebben de oprichters het grootste deel? Als de oprichters 70% van het totaal beheren, kan dit een rode vlag zijn.
  • Schema voor de tokenvrijgave: Als een groot deel van de tokens achter slot en grendel blijven, zou er ook moeten staan hoe lang ze blijven opgesloten. Zullen ze allemaal in één keer worden uitgebracht of zal het beetje bij beetje gebeuren.
  • Hoe verkrijgt de token waarde: Zal het worden gebruikt voor vergoedingen op de blockchain? Moeten bedrijven het kopen om het product te gebruiken? Is er meer dan één manier waarop de token zijn waarde verkrijgt? Dit zijn allemaal vragen die je zou moeten kunnen onderzoeken.

8. Nieuws/Media

Hebben ze iets bereikt dat waardevol genoeg is om over te praten? Luister bijvoorbeeld interviews, gesprekken en debatten terug om de persoon te onderzoeken. Zo krijg je naast belangrijke informatie ook mee hoe passievol en betrokken iemand is.

Social

De community achter een project is bijna net zo belangrijk als het team. Het is belangrijk om te zien hoe betrokken de community is op de verschillende social media kanalen en wat hun gevoel bij het project is.

Twitter

Hier begin je je social media onderzoek. Twitter is één van de belangrijkste social kanalen van de cryptocurrency community. Hier kun je onderzoeken hoe professioneel het project is naar de buitenwereld toe en of ze regelmatig relevante informatie delen. Je kan ook onderzoeken of de individuele teamleden een Twitter pagina hebben en wat zij posten.

Reddit

Reddit is ook een belangrijk kanaal voor de cryptocurrency community. Hier kan de community zelf dingen delen met betrekking tot het project. Af en toe zijn dit ook vragen of bedenkingen naar het project/team. Je zou dan kunnen kijken hoe het team daarop reageert (als ze überhaupt erop reageren).

Telegram

Dit is een chat die eigendom is van het project en ook door hen wordt beheerd. De chat is gevuld met communityleden. Belangrijk om te zien hoe de betrokkenheid is van de community en of er constructieve gesprekken worden gehouden of dat het alleen een chat is met spam en GIF’s.

Conclusie

Deze handleiding is de basishandleiding voor je onderzoek naar crypto projecten. Het kan wat diepgaand lijken, maar onthoud goed dat dit een extreem speculatieve markt is en dat je je zuurverdiende geld investeert. Hoe meer je onderzoek doet naar een project, hoe meer vertrouwen je hebt in het succes, hoe minder angst je hebt voor prijsfluctuaties en hoe beter je ‘s nachts slaapt. Uiteindelijk wil je er zo zeker mogelijk van zijn dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Er bestaat niet iets zoals het stellen van domme vragen, daarom raad ik ook iedereen aan om hun vragen te stellen in de Crypto Talks groepsapp. Scepticisme is de beste eigenschap om te hebben bij het omgaan met cryptocurrencies.