Framework voor Sentiment Analyse

Sentimentanalyse is één van de belangrijkste tools die beschikbaar zijn als een technische trader in de cryptocurrency wereld. Het is echter zo dat traders, vooral nieuwe traders, moeite hebben om te begrijpen hoe ze de sentimenten op de juiste manier kunnen gebruiken.

Er zijn drie belangrijke manier om interpretatie van investeerders te gebruiken:

  1. Om te onthullen welke posities investeerders al hebben ingenomen
  2. Om te bepalen welke posities onbesliste investeerders kunnen innemen
  3. Om een mogelijk uitbreiding van de investeerders pool aan te geven.

Methode 1

Een veel voorkomende fout die nieuwkomers maken is dat ze ervan uitgaan dat een asset met een actief en zeer positief sentiment waarschijnlijk zal stijgen. Deze fout is begrijpelijk; het zou logisch zijn dat als je een groot aantal enthousiaste supporters hebt, er veel buying pressure zou moeten zijn. In de werkelijkheid is echter het tegenovergestelde meestal waar. Een ruwe sentimentanalyse is bijna altijd een achterlopende indicator in plaats van een leidende indicator. Als iemand bullish of bearish is in het openbaar, is het waarschijnlijk dat ze al op hun gevoel hebben gehandeld. Waarom zou iemand een sterke mening hebben over een asset? Bovendien hebben mensen met een hoog aantal Twitter volgers het potentieel om altcoin-markten te verplaatsen met goed getimede tweets.

Het in verwarring brengen van investeerde over het juiste gebruik van sentiment analyse wordt al decennia lang gebruikt door zogenoemde ‘bad actors’ om markten te manipuleren. Eén van de beroemdste crypto-gerelateerde incidenten waren de promoters van Bitconnect zoals Carlos in het filmpje Bitconnnneeeecttttttt. Uiteindelijk werden de meeste promoters opgepakt.

Een ander mooi voorbeeld zijn de zogenoemde ‘shillers’.

Deze Tweet (met nog honderden andere Tweet) kwam als antwoord op Bakkt. Bakkt vroeg aan z’n volgers welke coin ze na Bitcoin zouden moeten listen. (https://twitter.com/Bakkt/status/1065960902015545345).

Het is zeer waarschijnlijk dat deze Tweeter al zwaar is geïnvesteerd was in XRP voordat hij die tweet plaatste. Daarnaast is het waarschijnlijk dat veel van degenen die zich met die Tweet bezighielden (via likes, retweets en replies) ook al aanzienlijk in XRP waren geïnvesteerd.

Betekent dit dan ook gelijk dat XRP inderdaad ‘a way of life’ is en dat door de vele reacties onder de Bakkt Tweet ik ervanuit moet gaan dat XRP de volgende coin wordt die ze zullen listen? Nee. En daarom is het belangrijk om te weten dat als je het markt sentiment op deze manier gebruikt, het ertoe kan leiden dat je tegen de trend in handelt. De volgende twee methoden gaan over hoe je het sentiment correctie kan gebruiken om trends te voorspellen.

Methode 2

Voor elke asset zijn er drie pools van traders:

  • Degenen die bullish zijn en al hebben geïnvesteerd
  • Degenen die bearish zijn en al short zijn gegaan (of niet geïnvesteerd hebben)
  • Degenen die bereid zijn om een positie in te nemen maar niet zeker weten welke richting ze moeten traden (short of long).

Net als in de politiek is het doel van elke partij om onbesliste kiezers/investeerder te overtuigen om zich aan hun kant te voegen. Sentiment analyse zou kunnen aangeven op welke manier deze onbesliste handelaren kunnen ‘swingen’.

Een goede manier om na te gaan of deze methode effectief is, is om eerst te beoordelen hoe groot de pool van onbesliste handelaren is. Deze pool is meestal vrij klein voor large-cap altcoins, maar zou vrij groot kunnen zijn voor minder bekende altcoins. Bovendien hebben coins met aanzienlijke grote emotionele bagage (zoals Ripple en Bitcoin Cash) waarschijnlijk een kleinere pool van onbesliste traders. Daarbij maakt de aanhoudende actieve sociale media rond die coins het moeilijker om een sentiment analyse te maken.

Zodra de pool van onbesliste traders is geschat, is het bijhouden van tweettrend, zoals hierboven weergegeven, een manier om te peilen hoe waarschijnlijk het is dat een onbesliste investeerder op de één of andere manier zal swingen. Vaak hebben de meest actieve en vocale communities het meest succes om onbesliste investeerder te overtuigen. Jullie hebben zich vast al een keer afgevraagd hoe het komt dat projecten als #Tron, #Verge, #XRP aan zo’n grote achterban komen terwijl de meeste projecten eigenlijk niks voorstellen – het is allemaal marketing.

Een goede tool om te gebruiken is de Coindesk Crypto-Economics Explorer. Deze tool kan je gebruiken om de top projecten (waaronder Lisk) te tracken op prijs, exchange, network, social, developer en benchmarks. De onderstaande afbeelding geeft aan hoe dit is gesteld met NEO, Stellar, Tron en XRP. Zoals je kunt zien zijn deze projecten veel actiever op social media dan op alle andere vlakken (zoals network en developer).

Methode 3

In de vorige methode gingen we ervan uit dat de pool van investeerders voor een bepaald asset is vastgesteld. In het echte leven groeit en verkleint de omvang van deze pool na verloop van tijd. Analyse van het publieke discours en sentiment kan aangeven of de pool van investeerders waarschijnlijk zal groeien of krimpen. Dit is belangrijk om in de gaten te houden, want een grote toestroom van nieuwe investeerder kan een aanzienlijke koopkracht bieden, wat prijsverhogingen stimuleert.

Een goed voorbeeld hiervan is toen CNBC en de Nederlandse NOS begin augustus 2017 begon met het reporten van cryptocurrencies. Tot die tijd bleef de mainstream media er eigenlijk vanaf. De berichtgeving van de mainstream media zorgde voor een verspreidde kennis en interesse in crypto naar een veel breder, financieel gericht publiek. In de maanden die volgenden steeg het volume van Bitcoin aanzienlijk, wat een record brekende rally voedde tot $20,000 per Bitcoin dat jaar.

Of we de mainstream media moeten vertrouwen? Nee. Zij zullen ten alle tijden alleen publiceren wat er op dat moment trending is en zullen met de stroming meegaan.

Final Thoughts

Hoewel het lastig kan zijn om deze drie methoden in balans te brengen, kan je ook kijken naar de prijsacties en de basisprincipes om te bepalen welke van de drie methoden van toepassing is. Twitter is bijvoorbeeld alleen nuttig om te bepalen welke posities mensen al hebben. Hogere mate van chatter kan wijzen op een uitbreiding van de investeerders pool. Aan het einde van de dag is het aan het einde van de investeerder om uit te zoeken welke methode het beste voor hen persoonlijk werkt.